Extrakcia zuba múdrosti (osmičky) je jeden z najčastejších chirurgických zákrokov, ktorý spočíva v odstránení jedného alebo viacerých zubov múdrosti. Keď zub múdrosti nemá dostatok priestoru na rast, môže spôsobovať pacientovi bolesť, infekciu alebo iné problémy. Aby sa týmto, prípadne aj potenciálnym budúcim problémom zabránilo, odporúčame zub odstrániť. Zubár teda vykoná extrakciu takéhoto zubu.

Prečo sa zuby múdrosti trhajú?

Na úvod je nutné povedať, že v prípade, ak zub múdrosti nespôsobuje žiadne komplikácie, nie je vôbec potrebné ho vytrhnúť. Avšak u mnohých pacientov sa zuby múdrosti stávajú zdrojom problémov, pretože potraviny a baktérie sa môžu zachytávať okolo ich okrajov, čo spôsobuje tvorbu plaku. A to môže viesť k problémom, ako je:

• zubný kaz
  • ochorenie ďasien
  • perikoronitída – prípady, kedy plak spôsobuje infekciu mäkkého tkaniva, ktoré obklopuje zub
  • cellulitis – bakteriálna infekcia v oblasti tváre, jazyka alebo hrdla
  • absces – nahromadenie hnisu v zuboch múdrosti alebo v okolitom tkanive v dôsledku bakteriálnej infekcie
  • cysty a nezhubné výrastky – veľmi zriedkavo sa u zubu múdrosti, ktorý neprerezal ďasno, vyvinie dentálna cysta (opuch naplnený tekutinou)

Mnoho z týchto problémov je tiež možné liečiť antibiotikami a antiseptickou ústnou vodou. Ak takéto ošetrenia nezaberá, je vhodné pristúpiť k extrakcii osmičky

Extrakcia zuba múdrosti v City Dental Clinic Bratislava

Spôsobujú vám zuby múdrosti problémy? Rezervujte si teraz termín na konzultáciu s naším chirurgom. Zavolajte nám alebo vyplňte formulár nižšie.

Otváracie hodiny Pondelok: 8:00 – 17:00
Utorok: 8:00 – 19:00
Streda: 8:00 – 17:00
Štvrtok: 8:00 – 19:00
Piatok: 8:00 – 17:00
Sobota: po dohode

Ako prebieha extrakcia zuba múdrosti v City Dental Clinic

1. Úvodné vyšetrenie

Ak pocítite, že vás zuby múdrosti bolia, tak je pravdepodobné, že vznikol zápal. Zub sa najprv zo zápalu musí vyliečiť a až potom bude vykonaný chirurgický zákrok. V prvom kroku je teda potrebné objednať sa na vyšetrenie, kde zubár určí postup liečby.

2. Extrakcia zuba múdrosti

Extrakcie osmičiek sa vždy robia pod lokálnou anestéziou, preto sú úplne bezbolestné. V prípade, kedy je zub úplne prerezaný, pristúpime k jednoduchej extrakcii. Samotný zákrok väčšinou trvá niekoľko minút, najviac však jednu hodinu. Zotavenie po tomto zákroku obvykle trvá 5 až 14 dní, po ktorých pacient príde k nám na kontrolu. V prípadoch, kedy je zub uložený pod mäkkými alebo aj tvrdými tkanivami, pristupujeme k tzv zložitej extrakcii. Zložitejšia je z pohľadu času, aj náročnosti. V tomto prípade je potrebný RTG snímok, aby sme určili presnú polohu zubu. Až potom môžeme pristúpiť k samotnej extrakcii, ktorá môže trvať aj viac ako hodinu. Doba liečenia je podobná a do 14 dní by mal pacient opäť prísť na kontrolu.

Po chirurgickom zákroku

Aby sme urýchlili proces hojenia a vyhli sa možným komplikáciám, je potrebné dodržať niekoľko zásad. Po zákroku je dôležité ranu chladiť studeným obkladom pre stíšenie zápalu a rýchlejšie hojenie. Dve hodiny po odznení anestézie už môžete jesť. Odporúčame vyhýbať sa príliš horúcej potrave a čo najmenej zasahovať do rany. Dôležité je nevyplachovať ústa vodou, avšak pre zmiernenie opuchu môžete na druhý deň vyplachovať odvarmi z repíka, harmančeka alebo šalvie. Slabšia bolesť a opuch sú prirodzenými znakmi hojenia a tlmia sa analgetikami. Tieto príznaky by mali byť každým dňom miernejšie a do 2 týždňov od zákroku úplne zmiznú.

V akých prípadoch by ste nám mali zavolať?

Každý organizmus reaguje na chirurgický zákrok inak a v ojedinelých prípadoch môžu nastať situácie, kedy by ste nám mali bezodkladne zavolať. Sú to prípady, ak sa váš stav nezlepšuje a objavia sa príznaky, ako napríklad:

• prílišné krvácanie rany
  • neustupujúca bolesť a opuch
  • ťažké prehĺtanie
  • nepríjemný zápach zo zubného lôžka
  • zvýšená teplota
  • zväčšené lymfatické uzliny
  • celková malátnosť

Celý proces hojenia a uzavretia extrakčnej rany trvá približne dva týždne. V prípade zložitej extrakcie zubu, kedy sa musí zahojiť aj tvrdé tkanivo, teda kosť, je tento proces dlhší. Zahojenie tvrdého tkaniva môže trvať tri až päť mesiacov.

Cena samotnej extrakcie zubu múdrosti je 140 eur. Po pripočítaní všetkých potrebných úkonov zo skúsenosti vieme, že u mnohých pacientov sa konečná cena pohybuje okolo 200 eur.

Samotný zákrok nie je vôbec bolestivý, pretože prebieha pod lokálnou anestéziou. Približne 2 hodiny po zákroku, kedy ustúpia účinky anestézie, môžete pociťovať bolesť, ktorú odporúčame tlmiť analgetikami.

Piť, ani jesť by ste nemali jednu hodinu pred zákrokom.

Piť vodu môžete ihneď. Približne dve hodiny po zákroku môžete opäť aj jesť. Prvý deň odporúčame najmä kašovité jedlá. Príliš horúcej potrave by ste sa mali vyhýbať.

Fajčiť je zakázané minimálne 72 hodín po extrakcii.

Piť alkohol je zakázané minimálne 24 hodín po extrakcii.

V prípade, že užívate lieky na predpis, je potrebné, aby ste o zákroku vopred informovali svojho praktického lekára. Ten určí, ktoré lieky je nutné pred alebo po extrakcii vysadiť.

V prípade, že zákrok prebehne bez komplikácií, nie je potrebný doprovod. V prípade, že vás čaká zložitá chirurgická extrakcia osmičky, odporúčame opýtať sa vopred ošetrujúceho zubára, či vám doprovod odporúča.

Navštívte nás a strach zo zubára sa stane minulosťou.

Tešíme sa na Vašu návštevu.

Zarezervujte si termín
grafika zubu