Bolesť zubov – príčiny, symptómy, liečba a prevencia

20. apríla 2022, Autor článku - Tím City Dental Clinic

Bolí ma zub! Koľkokrát si túto vetu v duchu povieme, kým sa odhodláme navštíviť svojho zubára? Z praxe vieme, že pacienti často návštevu stomatológa odkladajú, až kým sa bolesť stane neznesiteľnou alebo dlhodobo neutícha. Vážnejšie dlhodobé prejavy bolesti zuba sú spôsobené dentálnymi problémami, ktoré vyžadujú pomoc odborníka a podceňovať ich sa nevypláca.

V našom článku sa dnes zameriame na najčastejšie príčiny bolesti zubov a ich sprievodné prejavy, ako si poradiť s bolesťou doma, ktoré lieky, na potlačenie bolesti, je vhodné užiť a prečo je dentálna hygiena dôležitá.

Príčiny bolesti zubov

Na základe našich dlhoročných skúseností sme sa stretli s množstvom príčin bolesti zubov a ďasien. Vo všeobecnosti platí, že medzi najčastejšie príčiny bolesti zubov patria:

• Zubný kaz – baktérie v ústnej dutine sa zachytávajú na zubnom povlaku a pri jeho rozklade spôsobujú poškodenie skloviny zuba aj zuba celkovo.
  • Zápal zuba – pravdepodobne je porušená zubná sklovina a zubovina. Baktérie sa nám dostali k dreni zuba a čelíme možnému zápalu ďasna a okostice.
  • Zuby múdrosti – tieto zuby nám rastú ako posledné v čase dospelosti. A práve ich samotný rast môže spôsobovať bolesť, ktorá nás vie potrápiť.
  • Odhalený krčok zuba – postupným vzďaľovaním sa ďasna od skloviny zuba sa nám krčok zuba stáva viditeľným a veľmi citlivým na chlad či teplo, poprípade na sladkosť a kyslosť.

Možné prejavy bolesti zubov

Medzi najčastejšie symptómy bolesti zubov patria:

• Bolesť zuba na studené a teplé – ide o precitlivenie mäkkých tkanív a odhalené krčky zubov. Použitie správnej zubnej pasty by malo citlivosť zmierniť.
  • Bolesť sánky a bolesť pri zahryznutí – môže byť signálom zubného kazu či zápalu. Ak po domácej liečbe bolesť neustupuje, navštívte stomatológa.
  • Bolesť zuba a ucha – bolesť zubov sa šíri k ušiam, prípadne do inej časti tváre. Bolesť sa môže stať rýchlo neznesiteľnou a doporučujeme neodkladať návštevu stomatológa.
  • Pulzujúca bolesť zubov – môže sa jednať o podráždený nerv zuba. Ak sa bolesť nezmierňuje, príčina môže byť vážnejšia.
  • Bolesť zuba na sladké a kyslé potraviny – vedeli ste o tom, že niektoré potraviny dokážu poškodiť sklovinu? Jedná sa o dlhodobý vplyv potravín v kombinácii so zlým čistením zubov, čo môže spôsobiť, že sklovina sa naruší a tým pádom, po konzumácii kyslých alebo sladkých potravín môžete pociťovať citlivé zuby.

Domáca liečba bolesti zubov: Siahnuť po prírodnej ceste alebo voľnopredajných liekoch?

To, ktorý variant si zvolíte, je samozrejme na Vás. Každému vyhovuje niečo iné, každý má iný prah bolesti a každý pozná svoje telo najlepšie. Mnohí sme už vyskúšali viaceré voľnopredajné lieky, ktoré prinášajú úľavu od bolesti, znižujú teplotu, opuch a aj samotný zápal. Ideálne je siahnuť po liekoch obsahujúce paracetamol, propyfenazón a liekoch pôsobiacich protizápalovo. V domácom prostredí nám preto pomôžu voľnopredajné lieky ako paralen, panadol, ibalgin, nurofen, valetol, nalgesin a pod.

Po čom siahnuť, ak si chceme vybrať cestu prírodnej lekárničky? Prinášame pár praktických tipov:

• Klinčeky – čajovú lyžičku klinčekov zalejeme 0,2 dcl vriacej vody. Necháme lúhovať 5 minút a po vychladnutí dezinfikujeme ústnu dutinu kloktaním. Ďalšou možnosťou je klinčeky rozdrviť do jedlého oleja, zohriať a boľavý zub potierať vychladnutou zmesou. Pôsobí upokojujúco na podráždené ďasná a boľavý zub.
  • Cesnak a cibuľa – buď ich nakrájame a prikladáme na postihnuté miesto, alebo ich roztlačíme na kašu, pridáme soľ a potierame boľavý zub. Pôsobia antisepticky a vytiahnu zápal.
  • Čierny čaj alebo mäta – vylúhované vrecúško čierneho čaju si priamo priložíme na boľavý zub či ďasno. Slúži ako dezinfekcia a ukľudní podráždenie. Rovnaké účinky má výluh z mäty.
  • Zázvor a kurkuma– vyluhujeme nadrobno nasekaný zázvor a pridáme práškovú kurkumu. Takto pripravený nápoj môžem kloktať aj piť. Pôsobí antibakteriálne a podporuje imunitu.

Stále je však potrebné mať na pamäti, že lieky, či už voľnopredajné alebo prírodné, iba tlmia sprievodné prejavy bolesti zubov, samotný problém neliečia, preto sa v prípade dlhodobej bolesti odporúča vyhľadať lekársku pomoc.

Kedy vyhľadať odbornú pomoc pri bolestiach zubov?

Ak bolesť ani po pár dňoch neustupuje, je pravdepodobné, že domáca liečba a tlmenie bolesti analgetikami nie sú pre Vaše boľavé zuby dostatočným riešením. Včasná diagnóza zdroja bolesti a okamžité hĺbkové riešenie Vám skráti bolestivé obdobie a zjednoduší zubný zákrok.

Vyhľadať odbornú pomoc stomatológa doporučujeme pri nasledovných príznakoch:

• bolesť sa stupňuje a preniká z oblasti zuba do okolitých zubov
  • bolesť sánky smerom do ďalších častí (napr. uši alebo nos)
  • ďasno je zväčšené, začervenané alebo má viditeľné hnisavé lôžko
  • bolesti pri skuse, prežúvaní
  • citlivosť na chlad, teplo, sladké a kyslé
  • uvoľnené zuby po mechanickom poškodení pádom alebo nárazom. Pri zanedbanom ošetrení sa stanú zdrojom vážnejšieho poškodenia a môžu spôsobiť až ich stratu

U nás v City Dental Clinic Vám od akútnej bolesti pomôžeme rýchlo a efektívne. Zubná pohotovosť je v prevádzke pondelok až piatok od 8:00 do 20:00. V prípade potreby Vás ošetríme aj v sobotu od 8:00 do 17:00.

Ako zabrániť vzniku bolesti zubov

Prevencia je najlepším liekom na bolesť. To najjednoduchšie, čo môžete pre svoje zuby a ústnu dutinu urobiť, je pravidelné čistenie a výber správnych pomôcok na čistenie zubov – zubná kefka, medzizubná kefka, zubná niť ale i samotná zubná pasta. Zabúdať by ste nemali ani na pravidelnú prehliadku zubov ale i dentálnu hygienu, ktorou môžete znížiť pravdepodobnosť vzniku zubného kazu, či bolesti zubov.

Toto všetko Vám vieme ponúknuť v City Dental Clinic, v príjemnom prostredí a s profesionálnym prístupom. Objednajte sa ku nám na preventívnu zubnú prehliadku alebo dentálnu hygienu, ktorej súčasťou je aj odborná konzultácia ohľadom správnej techniky čistenia zubov. Sme tu pre Vás každý deň PO – PIA od 08:00 do 20:00. Objednajte sa telefonicky na čísle +421 918 100 022 alebo cez online rezervačný formulár. Nevyhovuje Vám pracovný týždeň? Nevadí, pracujeme aj v sobotu od 08:00 do 17:00, stačí si len zavolať, naša recepcia v City Dental Clinic je Vám plne k dispozícii.

Zo skúseností vieme, že najčastejšia príčina bolesti zubov u detí je spôsobená prerezávaním zubov alebo zubným kazom. Prerezávanie je bežný jav a treba ho len prečkať. Bolesť zmiernime potieraním zúbkov citrónovou šťavou, prípadne jedlým éterickým olejom z levandule alebo mandarinky. V prípade zubného kazu bola zrejme podcenená zubná hygiena. Detské zúbky môže poškodiť aj hryzenie tvrdých cukríkov či lízaniek. Ak sa prejaví pri hryzení bolesť zúbkov, zmierniť ju môžeme použitím ibalginu a nurofenu, poprípade homeopatikami. Pri pretrvávajúcej bolesti odporúčame navštíviť detského zubára.

Bolesť zubov tehotné ženy sprevádza bežne. Z praxe vieme, že samotné tehotenstvo nespôsobuje problémy so zubami, avšak hormonálne zmeny, zmeny v stravovaní a biorytme ženy sú podnetom k oslabeniu imunity a teda bolesti zubov. K zvýšeniu imunity prispejeme zvýšeným prísunom  vitamínov, hlavne vitamínu C, v kombinácii s kalciom.

Pri častom zvracaní doporučujeme ústnu dutinu vypláchnuť vodou a zuby si zubnou kefkou umývať až po 30 minútach. Kyselina z tráviaceho traktu oslabuje sklovinu a časté čistenie kefkou ju môže poškodiť. Na zníženie akútnej bolesti zubov v tehotenstve doporučujeme bežne dostupné analgetiká.

V prvom rade si treba uvedomiť, že akákoľvek bolesť ústnej dutiny alebo krvácanie môže byť už sprievodným prejavom nejakého vážnejšieho problému. Preto ak pociťujete silný opuch ústnej dutiny, pulzujúcu akútnu bolesť, ktorá môže vystreľovať až do sánky alebo ucha, mali by ste spozornieť a návštevu zubného lekára neodkladať. Rovnako by ste mali reagovať aj pri strate korunky alebo odlomením, prípadne uvoľnením plomby.